Lama og Cerro Torre - igjen

Kontroversen rundt David Lamas prosjekt på Cerro Torre blusser opp igjen.

Av: Arve
Sist oppdatert: 25. januar 2011 kl 11.45
David Lama in action, sponset av Red Bull. Foto: Red bull
David Lama in action, sponset av Red Bull. Foto: Red bull
Lesetid: 2 minutter

Den østerrikske toppklatreren David Lama måtte tåle massiv kritikk for sitt forsøk på å friklatre den såkalte Kompressor-ruta på Cerro Torre i Patagonia i fjor. Med et filmteam fra sponsoren Red Bull på slep ble en rekke nye bolteankere satt på ruta - mange rett ved gode kileplasseringer - for å lette arbeidet med filmingen. Etter at Lama måtte gi opp forsøket på grunn av dårlig vær, ble i tillegg en mengde faste tau og annet utstyr etterlatt på fjellet.

Det hører med til historien at Kompressor, gått første gang av Cesare Maestri i 1970, av mange blir karakterisert som en av alpinhistoriens mest tragiske bestigninger, da Maestri heiste med seg et bensinaggregat (som forøvrig fremdeles henger i veggen) for å kunne bolte seg vei opp det majestetiske fjellet ved hjelp av en luftkompressor-drill (derav navnet på ruta). Reinhold Messner uttalte i ettertid at denne bestigningen representerte «mordet på det umulige», og Kompressor-ruta står i dag for mange frem som et skrekkens eksempel på hvordan man som klatrer ikke skal oppføre seg i naturen.

Nå er Lama og Red Bull tilbake i Patagonia for å gjøre et nytt forsøk. Lama hevder at denne gangen skal selve klatringen og filmingen gjøres uten å sette nye bolter på Kompressor-ruta, men at planen nå er å bolte en ny linje i toppveggen på rappell, etter at de har nådd toppen. Etter å ha blitt konfrontert med at klatreverdenen vil bli opprørt over enda flere, nye bolter på Cerro Torre, skal han ha svart «I can take it».

Kilder: Colin Haleys blogg, Climbing

Publisert 25. januar 2011 kl 11.45
Sist oppdatert 25. januar 2011 kl 11.45

Relaterte artikler

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen