Runar Carlsen i Norges boltefond mener bygging av via ferrata er helt i tråd med fondets intensjoner, som er å tilrettelegge for klatring i Norge. Det er boltefondet som bygger den omstridte via ferrataen på Andersnatten.
PÅ JOBB: Daglig leder i Norges boltefond, Runar Carlsen, i aksjon på via ferrataen på Munken i Trøndelag. Foto: privat
Lesetid: 4 minutter
– Fondet skal tilrettelegge for klatring, og via ferrata er per definisjon klatring. Hvis du setter opp en stige, da sklir du ikke opp den heller, men du klatrer. Siden man klatrer en via ferrata, er et slikt prosjekt helt innenfor det Norges Boltefond skal drive med, sier Carlsen til norsk-klatring.no
Fondet har flere via ferrata-prosjekter på gang i Norge, parallelt med mange større og mindre bolteprosjekter på klatrefelt.
– Alle prosjektene vi gjennomfører, uavhengig av om det er bygging av en liten buldrevegg eller omfattende bolting er i tråd med plan- og bygningsloven og alle HMS-krav og formaliteter er ivaretatt. Men i de fleste tilfeller en tredjepart i form av byggherre involvert, og derfor ønsker jeg ikke å gå i detaljer på de andre via ferrata-prosjektene, sier Carlsen.
– Jeg syns hylinga på diverse internettfora er på grensen til underholdende. Samtidig har det gått så langt at jeg har vanskelig for å ta det seriøst. Og hvor mange er det egentlig som er motstandere? Det er først og fremst snakk om noen få personer, maks femti, som roper veldig høyt, har masse svin på skogen selv og ikke evner å se det store bildet, sier han.
– Hvordan vil du karakterisere via ferrataen på Andersnatten?
– Men sine 1,3 kilometer blir den omtrent midt på treet hva lengde angår. Men det er veldig flott, og for hvermansen kommer det til å bli en helt sinnssyk opplevelse, som garantert vil generere mye mer trafikk enn hva de høye stemmene i klatremiljøet ønsker.
Carlsen er daglig leder i stiftelsen Norges boltefond. Fondet driver først og fremst med bolting og rebolting av klatreruter. I 2019 hadde fondet driftsinntekter på nesten 4,4 millioner kroner, og overskudd på over 870 000 kroner.
– Boltefondets inntekter kommer fra tilsyn med og kvalitetssikring av innendørs klatreanlegg i Norge, og utbedrer vedlikehold. I tillegg selger vi bolter og annet utstyr. Vi er også med på Sparebank-prosjektet, som er det største noensinne for utendørs klatring i Norge. Vi rebolter ruter på Østlandet, med en budsjettramme på 2,3 millioner kroner. Bygging av via ferrata er en veldig liten del av boltefondets omsetning.
– Men boltefondet selger tjenester til aksjeselskapet Climb Norway, hvor du eier 70 prosent, etter å ha vært eneaksjonær tidligere. Er det ryddig bruk av fondet?
– Climb Norway gir ut klatreførere og driver med utvikling av bolter, blant annet i samarbeid med Sintef. Norges boltefond har plassert titusenvis av bolter, så det er i praksis ingen andre å kjøpe tjenester knyttet til bolting og produktutvikling av. Alle involverte forstår at Climb Norway ikke kan kjøpe dette av noen andre i Norge, og alle er super-happy med måten vi gjør det på.
Ifølge Carlsen har ikke Norges boltefond mulighet til å bygge så mye via ferrata som etterspørres, men akkurat Andersnatten syns han det var riktig at de håndterte.
– Vi kunne bygd mye mer via ferrata hvis vi hadde kapasitet til å svare ja på alle forespørslene vi får. Men akkurat Andersnatten syns vi det var fornuftig å håndtere, for vi hadde ikke lyst til at et utenlandsk selskap skulle bygge en via ferrata på venstre side av Den hvite stripa. Da syns vi det var greit å prate klatrenorges sak, og så får jeg og vi legge hodet på hoggestabben. Men det var aldri noe alternativ å ikke bygge på grunn av klatrerutene der.
– Får dere noen positive tilbakemeldinger på prosjektet?
– På Facebook er det 99 prosent tyn, men på telefon, epost, meldinger og andre forespørsler vi får direkte er folk positive og mange ønsker å hjelpe til. Jeg opplever at folk nærmest står i kø for å hjelpe oss å lage en veldig bra via ferrata på Andersnatten, sier Runar Carlsen.
Via ferrataen på Andersnatten skal etter planen åpne 15. juni 2021. Fjellsikrings-delen av arbeidet er unnagjort, og selve byggingen starter til våren.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.