Søknaden om å bygge via ferrata på Andersnatten manglet viktig informasjon, og Sigdal kommune skal behandle saken på nytt. Det betyr blant annet ny høringsrunde for prosjektet mange klatrere reagerer sterkt mot.
ARBEIDET ER I GANG: Fjellsikringsdelen av via ferrata-byggingen på Andersnatten er fullført – dette viser deler av stillaset som er satt opp i veggen. Selve byggingen skal starte til våren – hvis Sigdal aktiv får godkjent byggesøknaden. Foto: Lars Henriksen
Lesetid: 5 minutter
Teknisk sjef og saksbehandler i Sigdal kommune, Kjell Ove Hovde, sier til Klatring at aktivitetsselskapets byggesøknad for via ferrataen manglet viktige momenter.
– Selskapets søknad manglet flere detaljer, og de fikk et såkalt mangelbrev. Det innebærer at de må sende ny søknad, sier Hovde.
Det utløser nye runder med nabovarsel, og at Sigdal aktivs byggesøknad er ikke ferdigbehandlet.
For eller mot via ferrata på Andersnatten? Gi din stemme nederst i artikkelen!
Dermed blir det ny høringsrunde, noe både klatrere og klatreorganisasjoner kommer til å benytte seg av for å stoppe via ferrataen. Tidligere denne uken sendte både Norsk tindeklub (NTK) og Norges klatreforbund (NKF) sammen med klubbene i Drammen og på Kolsås ut en uttalelse hvor de krevde å blir hørt som part i saken.
På grunn av manglende kommunikasjon fikk klatreorganisasjonene ikke benyttet den muligheten tidligere i prosessen. Norges Boltefond og Runar Carlsen er allerede i gang med forberedelsene oppe i veggen, i hele sommer har det vært jobbet med fjellsikring.
Hvis NTK og NKF blir ansett som part i saken har de rett på nabovarsel og kan protestere mot planene, som har vakt sterke reaksjoner i klatremiljøet.
– De må vise til klare interesser i saken, for å bli ansett som part og dermed kunne protestere. Her er kriteriene litt ulike, men terskelen er ganske høy, sier Kjell Ove Hovde til Klatring.
– Hvor realistisk er det at de kan få stoppet via ferrataen?
– Det blir bare spekulasjoner, men saken er altså ikke å betrakte som ferdigbehandlet per i dag.
– Hva skjer videre?
– Når Sigdal aktiv har justert søknaden blir den behandlet på nytt. Det gjenstår å se om den blir politisk behandlet, men det kan kanskje se sånn ut. I så fall blir det ikke i kommunestyret, men i kommunens hovedutvalg for næring og drift.
Utvalget styres av Senterpartiet, kommunens klart største politiske parti, i koalisjon med Fremskrittspartiet og Høyre. Opposisjonen har to representanter i utvalget, en fra Arbeiderpartiet og en fra Bygdelista.
Sigdal aktiv har allerede gjennomført fjellsikrings-arbeidet i forbindelse med via ferrataen, men det er uproblematisk, selv om byggesøknaden ikke er ferdigbehandlet. Sigdal aktiv har så langt brukt omtrent 850 000 kroner på dette arbeidet.
– Vi har vurdert fjellsikringsdelen som ikke søknadspliktig, sier Hovde.
– Hvordan opplever du søknadsprosessen for øvrig?
– I vår behandling er vi opptatt av å være så ryddige og åpne som mulig, og inkludere alle sider og interesser. Vi oppfatter at prosessen har vært ryddig og godt forankret hos grunneierne. Vi er kjent med klatrerutene på Andersnatten, men forstår at dette anlegget er planlagt utenfor disse rutene.
Hovde legger for øvrig til at byggingen er et inngrep i allemannsretten, men at det ikke er spesielt uvanlig i byggesøknader.
– Samme type forhold til allemannsretten er ganske vanlig, og det er ikke sjelden at allemannsretten må vike for fellesskapets beste, sier han.
Aktivitetsselskapet Sigdal Aktiv fortviler over meldingen om at søknaden nå skal behandles på nytt.
– Kommunen krever justering av søknaden, og det kan få dramatiske konsekvenser for oss, sier daglig leder i Sigdal aktiv, Flemming Vatne.
Han frykter store økonomiske konsekvenser dersom via ferrataen nå blir stanset.
– Blir via ferrataen stoppet er det dramatisk for Sigdal aktiv. Vår hovedaktivitet nå er rafting og elvesport, men den er for ustabil på grunn av blant annet store variasjoner i vannstanden i elva. Med via ferrataen får vi til enda et dagsopplegg, og dermed en grunn for folk til å være en dag ekstra. Det er temmelig avgjørende for hele kommunen, sier Vatne.
Flemming Vatne forteller at Sigdal aktiv er ansvarlige for via ferrataen når den står ferdig, og at de har forpliktet seg til både vedlikehold og nedrigging hvis selskapet skulle gå konkurs.
– Et av kommunens krav var at vi satte av en sum som finansierer nedrigging av via ferrataen hvis selskapet skulle gå dukken. Norges boltefond har forpliktet seg til å gjøre jobben for den avtalte summen. Dermed er det umulig at via ferrataen blir hengende oppi der hvis den skulle ende opp som ubrukt, sier Vatne.
– Hvordan opplever du reaksjonene fra deler av klatremiljøet?
– Jeg ble advart ganske tidlig at det kunne komme reaksjoner. Men med grunneieravtalene på plass og ryddig saksgang trodde jeg det skulle gå greit. Nå er jeg lamslått av nivået debatten har tatt, særlig når det oppfordres til sivil ulydighet. Jeg syns klatrerne må unne også andre de samme opplevelsene. Dessuten; via ferrataen er ikke synlig før du er svært nær, og jeg ser ikke helt hvordan det ødelegger maleriene til Theodor Kittelsen.
Da Sigdal aktiv ble opprettet i 2019 ble Flemming Vatne ansatt på grunn av sin lange erfaring med elvesport, men også fordi han lanserte planer om via ferrata på Andersnatten – en idé styret i selskapet omfavnet. I første driftsår omsatte de for 86 000 kroner, og fikk et underskudd på 853 000 kroner.
– Jeg fikk frie hender til å etablere selskapet, i en kommune som ønsker å satse på reiseliv. Med 4,2 millioner i aksjekapital har vi stabla rafting og elvesport på beina, og det naturlige neste steget er via ferrataen på Andersnatten, sier Vatne.
– Hva gjøre dere hvis den blir stoppet?
– Da bolter vi opp et par ruter og ansetter klatreguider!
For ordens skyld nevner vi at Klatring-journalist Tore Meirik og Flemming Vatne i Sigdal Aktiv er venner fra elvepadlemiljøet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.