Via ferrataen på Andersnatten skal være nord i sørøstveggen på Andersnatten. Den opprinnelige planen var til venstre for den hvite stripa, men det ble skrinlagt. Foto: Sigdal Aktiv.
Lesetid: 8 minutter
For klatrere er Andersnatten et kjent sted, med den klassiske ruta den Hvite Stripa som plommen i egget.
Bygginga av via ferrataen har starta og Klatring var interessert i bakgrunnen for byggingen, men også konfliktene som spenner seg rundt via ferrataen.
Via ferrataen på Andersnatten vil være nord for sørøstveggen på Andersnatten. Den vil være omlag 100 meter til høyre for den nyetablerte ruta Eira (7+) som ble etablert av Thomas Horgen og Jon Olav Grepstad våren 2020. Via ferrataen vil være 1,3 km lang, og den er privat finansiert. Byggherren er Sigdal Aktiv og entreprenøren er Norges Boltefond. De skal åpne via ferrataen sommeren 2021.
Parkering vil være ved Sigdal Aktiv sin base i Nedre Eggedal, og deltakerne som skal gå via ferrataen med guide vil bli fraktet med buss til startpunkt.
Det er omdiskutert om hvilket lovverk bygging av via ferrata hører under. I denne sammenheng må de få tillatelse fra grunneiere og kommunen. Det vil si at via ferrataen på Andersnatten blir behandlet gjennom plan- og bygningsloven i Sigdal komune, men det er ikke lovfestet at via ferrata skal reguleres etter plan- og bygningsloven. Det foreligger en leieavtale mellom grunneierne og initiativtakerne Sigdal aktiv om bygging av den nye via ferrataen. Det er Sigdal aktiv som er byggherren.
Etter dialog med kommunen er det flere søknadsprosesser. De har fått innvilget søknad om å gjøre fjellsikring i første omgang.
Flemming Vatne (som for øvrig er en profesjonell elvepadler) i Sigdal Aktiv er glad for at bygda får et nytt aktivitetstilskudd i bygda: – Sigdal kommune har gått fra å være en tradisjonell jordbrukskommune til en reiselivskommune, og vi vil ha et helhetlig aktivitetstilbud. I Sigdal aktiv har vi nå rafting, SUP, elvepadling og teambuilding. Vi tror at via ferrataen kan løfte fram reiselivet i bygda og skape flere arbeidsplasser, sier Vatne. Han poengterer at det er et felles ønske om å skape nye opplevelser i Sigdal som er hovedårsaken til byggingen.
Runar Carlsen i Norges Boltefond er entreprenøren, og de er i gang med fjellsikring der den nye via ferrataen skal være.
– Hvor skal denne via ferrataen være lokalisert?
– Parkeringen til anlegget vil være ved Sigdal Aktiv sin base, og selve linjeføringen vil i prinsippet ikke være synlig fra Hvite stripa. Via ferrata-anlegget vil fra start til slutt være ca. 1,3km lang inkludert sti og via ferrata. Det bygges også en gapahuk på topplatået som er tilgjengelig for hvermannsen, sier Carlsen.
– Vil den være i konflikt med noen eksisterende klatreruter på Andersnatten?
– Nei, den er konsekvent bygd lang vekk fra de eksisterende rutene. Den opprinnelige planen var at den skulle bygges rett til venstre for den Hvite Stripa og mellom Andersnatten 2000, men da satte vi i Norges Boltefond foten ned, sier Carlsen.
Runar Carlsen i Norges Boltefond ser saken fra begge sider og håper at klatremiljøet og lokale krefter kan finne en løsning for samarbeid i årene som kommer.
Klatring snakket med Thomas Horgen som er en av to som etablerte den nye ruta Eira (7+) i våres.
– Er det potensiale for nye ruter lengre til høyre for Eira (7+)?
– Det er flere linjer og potensiale der. Veggen er jo litt mindre interessant enn hovedveggen, men det potensiale for nye ruter der, sier Horgen.
– Når fikk du først vite om bygging av via ferrataen?
– Jeg var der i mai for å jobbe på den nye ruta vår, og fikk vite at det skulle bygges da. Jeg sendte mail med info om dette til Drammen KK, Kolsås KK og NKF, og ba at de ta tak i det, sier Horgen.
– Hvordan stiller du deg til utbyggingen?
– Jeg føler ikke en via ferrata hører hjemme på Andersnatten. Det vanskelig å forklare for en «ikke-klatrer» at det er greit å lage en rute som Eira, men det er ikke greit å lage en via ferrata. Dette er jo noe vi i vår klatrekultur har bestemt, og selv her er det mange som er motstandere av vår boltede tilrettelegging. Dette handler om alt fra stil til miljø, og eventyr. For oss klatrere er jo ikke en via ferrata noe eventyr akkurat, med mindre det er en gammel original sak i Dolomittene. Da er det sikkert kult, sier Horgen.
Det er for øvrig eksisterende ruter til høyre for Eira (7+). Ruta som er lengst til høyre i veggen er Black Uhuru (7, nat) gått av Hjarrand Julsrud, Hanne Jacobsen og Grim Bjørneklett i 1988. Ifølge Runar Carlsen skal ikke via ferrataen være i konflikt med noen av de eksisterende rutene på Andersnatten per nå.
Odd Magne Øgreid i NKF sier at de var klar over bygging av via ferrataen før sommeren: – Vi fikk vite det, men tok da kontakt med Kolsås klatreklubb.Vi mente det var bedre at Kolsås som en lokal klubb som har mest tilknytning til området tok dialogen videre med Sigdal aktiv og grunneierne. Vi har hele tiden stilt oss bak Kolsås klatreklubb og deres vurderinger, sier Øgreid.
President i Norges Klatreforbund, Stein Tronstad, poengterer at de stiller seg bak de lokale klatreklubbene: – Vi prøver så godt vi kan å følge med hva som skjer i de lokale klatreklubbene og områdene rundt omkring i landet. Vi er for øvrig avhengig av at de lokale klubbene tar initiativ, og vi stiller opp dersom de lokale klubbene vil det, sier Tronstad.
Tronstad sier også at de har nyansert ståstedet på via ferrata: – NKF er prinsipielt mot via ferrata. Samtidig vil vi på ingen måte ha via ferrata i klatrefelt, men dersom det etter formodning skal etableres andre steder bør dette reguleres etter plan- og bygningsloven, sier Tronstad.
Jakob Normann i Kolsås klatreklubb er klar i sin tale om klubbens ståsted: – Prinsipielt er Kolsås klatreklubb mot via ferrata. Samtidig er det vedtatt at det skal bygges, og vi kan ikke gjøre noe for at det ikke bygges via ferrata der nå. Dermed er eksisterende løsning den beste løsningen mener vi, sier Jakob Normann i Kolsås klatreklubb.
– Hva slags forhold har Kolsås klatreklubb til Andersnatten?
– Andersnatten er et historisk viktig klatreområde for mange klatrere som har tilknytning til Kolsås klatreklubb, men også for andre klatrere nasjonalt sett. Andersnatten var et av pionerstedene der det ble gått hardere graderte linjer på starten av 80-tallet. Det er også flere fra Kolsås klatreklubb som har utvikla nye ruter der. Vi har et uformelt forvaltningsansvar for rutene, og har begynt å gjøre en rebolting der også, sier Normann.
– Hvordan fikk du vite om prosjektet?
– Jeg fikk vite det fra flere hold, og jeg kom i dialog med både Runar Carlsen i Norges Boltefond og Sigdal Aktiv før sommeren. Olav Vestlie og jeg hadde et dialogmøte på sensommeren for å prøve å ivareta alles interesser i denne situasjonen. Vår rolle i dette er å bidra til at det blir en dialog mellom klatremiljøet og næringsinteressene – det føler jeg er viktigere enn å sette seg på bakbeina og ikke ha noe dialog, sier Normann.
Normann poengterer at han synes at Norges Klatreforbund burde vært mer på banen som er det nasjonale klatreforbundet i Norge:
– Siden de er det nasjonale klatreforbundet og over oss, synes jeg det er svakt at de ikke har uttalt seg om saken offentlig, sier Normann.
Styret i Norsk Tindeklub fikk vite at det skulle bygges via ferrata for et par uker siden, og det har ikke vært en offentlig uttalelse fra noen i klatre-Norge om dette enda.
Dialogen med Kolsås klatreklubb ble opprettet før dialogen med grunneierne: – Vi fikk forespeilet planene om bygging av via ferrata etter at Sigdal aktiv hadde snakket med Kolsås klatreklubb. Vi som er grunneiere er positive til all aktivitet på Andersnatten, både klatring og via ferrata. Det har hele tiden vært en dialog mellom berørte aktører om byggingen og ikke minst hvor den skal bygges, sier leder i grunneierlaget på Andersnatten, Hans Tore Uldal.
Runar Carlsen i Norges Boltefond har poengtert at Sigdal aktiv må tenke på to brukergrupper på Andersnatten: – Grunneierne og byggherren er positive til prosjektet. Vi har for øvrig gitt mye informasjon for å tenke på to brukergrupper. Da altså klatrerne, men også brukerne av via ferrataen. Kolsås klatreklubb har vært i dialogmøte med oss og Sigdal aktiv, og da vi la fram at vi skulle bygge den såpass langt vekk fra eksisterende klatreruter synes de det var positivt, sier Carlsen.
Sigdal aktiv har en avtale med grunneiere om tillatelse til å bygge via ferrataen, men de som har etablert klatrerutene har ikke det.
Runar er også skeptisk til kritikken som foreligger: – Det er i underkant av 700 klatrefelt i Norge. Vi utvikler klatrefelt over en lav sko, og det er ok. Det er rundt 10-15 via ferrataer i Norge, og det er mange i klatremiljøet som ikke synes det er ok, sier Carlsen.
Arbeidet på via ferrataen på Andersnatten har begynt, og de er på fjellsikringsstadiet nå. Den skal åpne sommeren 2021. Det er i alle fall store uenigheter blant ulike interessegrupper om denne byggingen av via ferrataen, men det som er sikkert er at den skal bygges.
Korte fakta om Andersnatten
Sagnet sier at det var en fyr som het Anders som satte utfor fjellet med en ski, og da fikk fjellet en hvit stripe i fjellet.
Andersnatten har blitt foreviget av selve Theodor Kittelsen i maleriet "Andersnatten" i 1908.
Den hvite stripa (grad 6, mix) er den mest kjente klatreruta på Andersnatten. Førstebesteget av Marius Morstad og Ralph Høibakk i 1982.
Førstebestigningen av sørøstveggen på Andersnatten fant sted i 1941. Det var Einar Hoff Hansen og Bengt Christiansen som gikk "Direkte fra Sofaen" (7-, nat).
Mange klatrere basert i og rundt Oslo klatrer på Andersnatten, da det er den nærmeste større veggen til Oslo.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.