Taper 100.000 kroner hver dag på stengte klatresentere

Norske klatresentere blir hardt rammet av korona-utbruddet. Det meldes om store inntektstap og utsatte åpninger over hele landet.

Sist oppdatert: 19. mars 2020 kl 13.24
Bryggeriet
TOMT: Klatreveggene i Norge er nå tomme - som her fra Bryggeriet i Bergen. Foto: Bryggeriet
Lesetid: 4 minutter

– Vi taper om lag 260 000 kroner i omsetning i måneden ved å ha stengt, sier Trond Kristian Kalstø i Bergen klatreklubb. Han driver Bryggeriet og Bergenshallen, og de har ganske stor trafikk gjennom hele året med et snitt på 80 kunder per dag. Sentrene har vært stengt siden 12. mars, og da Klatring gikk i trykken var det bestemt at stengningen skulle vare til 13. april.

Til sammenligning taper Klatreverket (som har tre sentre) 100 000 kroner i omsetning per dag. I snitt har Klatreverket rundt 800 personer innom per dag fordelt på de tre sentrene som er Torshov, Bryn og Drammen.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,

Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder*
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.

Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen