Tar buldring til nye høyder

Climbstation er en finsk klatremaskin som reklamerer med slagordet «Climbing for everyone». I hele Skandinavia finnes det kun én.

Sist oppdatert: 10. november 2010 kl 03.23
En tilfeldig besøkende ved FX på Bislett i Oslo, tester maskinen
En tilfeldig besøkende ved FX på Bislett i Oslo, tester maskinen
Lesetid: 2 minutter

Denne finurlige saken har vært i hendene til treningssenteret FitnessXpress, som ligger på Bislett i Oslo, siden oktober i fjor. Treningssenteret åpnet bare et par måneder før anskaffelsen av maskinen og deleier Tom Sandstad sier at de valgte å kjøpe en Climbstation fordi de ville gi treningsmedlemmene sine et variert tilbud. Hele maskinen er ca fire meter høy med et vertikalt rullerende bånd på seks meter. Dette muliggjør mer aerob buldring, altså kondisjonstrening, i stede for den vanligste eksplosive og anaerobe formen. For å bruke maskinen trenger du akkurat det samme som ved en buldreøkt, sko og kanskje litt kalk. På FitnessXpress trenger du ikke en gang sko, det får du låne.

Climbstation har en digital skjerm på siden, hvor man kan velge i mellom 12 forskjellige programmer/nivåer, stille inn fart og man kan til og med velge en konstant vinkel dersom man skulle foretrekker det. I tillegg kan man legge inn vekt, antall meter og hvor lenge man vil klatre og flere andre morsomme innstillinger. Alle disse måleenhetene gjør det enklere å trene både mer målrettet og mer systematisk.

I tillegg til maskinen, har FitnessXpress en liten buldrevegg man ikke skal kimse av. Til tross for størrelsen er det god friksjon og en ren og ryddig vegg, med fantasien som begrensning.

- Vi er jo ikke noe trussel for klatresenterne, sier Tom Sandstad. Det vi ønsker med klatretilbudet vårt er å rekerutere flere folk til klatremiljøet, og vi henviser gjerne videre til de store senterne for de som ønsker større og bedre muligheter.

Sandstad legger også til at de gjerne ønsker å utvide den lille klatrekroken til en liten buldrehule. Men det forutsetter at de fasilitetene som allerede er der, blir brukt litt flittigere.

Jim Pettersen, salgsansvarlig for Climbstation i Skandinavia, forteller at sommeren og høsten 2010 har gått med til utviklingen av en nyere variant av modellen, som nå er i produksjon. Han innrømmer også at selv om Climbstation har fått mye oppmerksomhet i hjemladet, Finland, så gjenstår det en del markedsføring mot resten av Europa.

Publisert 10. november 2010 kl 03.23
Sist oppdatert 10. november 2010 kl 03.23

Relaterte artikler

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen