KLASSIKER MED NY ADKOMST: Ferdselsforbud i Vemorkjuvet lager litt knot med adkomsten til klassikerne Trappfoss (bildet) og Juvsøyla. Arkivfoto: Lars Petter Jonassen
Lesetid: 2 minutter
Årsaken til ferdselsforbudet i isklatremekkaet ved Rjukan er risiko på grunn av plutselige vann-, is-, og steinmengder som kan komme brått ned i juvet på grunn av overløp i Hydros kraftverk. Økt trafikk i det ellers lite besøkte juvet kombinert med endringer i kraftproduksjonen har ført til at risikoen ved å oppholde seg i deler av juvet øker.
Ifølge vedtaket er det etablert nye, alternative traseer for å sikre tilgang til Trappfoss og Juvsøyla:
Formelt er det Hydro Energi som søker Tinn kommune om ferdselsforbudet, som er midlertidig. Slik formulerer de behovet i søknaden:
«Hydro Energi AS søker som grunneier om å få sperret av et mindre parti av Vemorkjuvet vest for Vemork for all ferdsel, dvs. innføre midlertidig ferdselsforbud. Bakgrunnen for dette er av hensyn til sikkerheten til de som ferdes der. Forbudet vil gjelde inntil nødvendige ombygginger i tunnelsystemet er utført, men maksimum 5 år.
Bakenforliggende årsak er at det kan medføre stor fare å ferdes i dette området. Det har vært et overløpssystem her helt fra kraftverkene på Vemork ble etablert (1911 og 1972). Ved et utfall av kraftverket ledes vannet ut i en kanal og et tunnelsystem med overløp til Vemorkjuvet.
De gangene dette skjer vil det kunne komme store mengder vann, is og stein ned i et begrenset parti i juvet. Dette kan medføre stor fare for de som ferdes her når dette inntreffer.
Historisk har området ikke hatt stor ferdsel, men dette har forandret seg med økt interesse for isklatring.»
Både Norges Klatreforbund (NKF) og Norsk Tindeklub melder at de stiller seg positive til ferdselsforbudet, men begge organisasjonene anfører også at terskelen må være høy for en slik inngripen i allemannsretten, og at det er uheldig at de nye anmarsjrutene til Trappfoss og Juvsøyla krever rappellering.
Ferdselsforbudet ble vedtatt 8. november 2023 og gjelder i fem år - altså til 8. november 2028.
Enhver alpinklatrer trenger isøkser. Vi har testet isøkser for isklatring, miksklatring og tinderangling.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.