Ferdselsforbud i Vemorkjuvet stenger anmarsjen til Juvsøyla og Trappfoss

Norsk Hydro stenger adgangen til deler av Vemorkjuvet og dermed den vanlige tilkomsten til super-isklassikerne Trappfoss og Juvsøyla.

Sist oppdatert: 18. desember 2023 kl 10.59
isklatrer ovenfra
KLASSIKER MED NY ADKOMST: Ferdselsforbud i Vemorkjuvet lager litt knot med adkomsten til klassikerne Trappfoss (bildet) og Juvsøyla. Arkivfoto: Lars Petter Jonassen
Lesetid: 2 minutter

Årsaken til ferdselsforbudet i isklatremekkaet ved Rjukan er risiko på grunn av plutselige vann-, is-, og steinmengder som kan komme brått ned i juvet på grunn av overløp i Hydros kraftverk. Økt trafikk i det ellers lite besøkte juvet kombinert med endringer i kraftproduksjonen har ført til at risikoen ved å oppholde seg i deler av juvet øker.

Ifølge vedtaket er det etablert nye, alternative traseer for å sikre tilgang til Trappfoss og Juvsøyla:

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,

Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder*
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.

Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse

Relaterte artikler

annonse

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen