Marius Moe og Runar Bang Slettvoll er gutta bak Klatrepodden. De lager en podcast der de snakker om ulike temaer innen klatring, og får inn prominente gjester i studio.
Den tidlige setupen til Klatrepodden var enkel, med kun én usb-mikrofon og masse madrasser for å dempe klangen og støy utenfra.
Lesetid: 5 minutter
Temaene strekker seg fra trening og prestasjoner til filosofi, klatrekultur og -historie, og gjestene er gjerne profiler innen det norske klatremiljøet. Forrige gjest var Magnus Midtbø.
Klatrepodden så dagens lys i januar 2020, og det har vært et bra tilskudd til klatre-Norge. De har omlag 3000 lyttere og vokser for hver episode som slippes, så dette er noe som virkelig slår an.
– Hvordan starta ideen om Klatrepodden?
– Det var vel for ca. nøyaktig et år siden at vi satt hjemme, tok oss en øl, og prata om klatring. Som vi ofte gjør. Vi hadde lett etter en podcast om norsk klatring, og siden vi ikke fant det vi lette etter så lagde vi en selv, forteller Marius og Runar.
Marius var litt mer usikker på om dette ville slå an, men Runar tenkte: – Vi bare gjør det.
– Hvordan kjenner dere hverandre egentlig?
– Vi møttes for rundt 12 år siden da vi studerte på NTNU, på det velkjente og nedstøva buldrerommet på Gløshaugen. Vi har klatra og buldra sammen i mange år, og vi kjenner hverandre godt, sier Marius og Runar.
– Hvordan er livssituasjonen i dag?
– Vi er begge sivilingeniører og har en travel hverdag. Runar fikk barn nr 2 rett før vi lanserte klatrepodden. Marius kaller ungen bare klatrepoden. Heldigvis er vi naboer og jobber i samme bygg. Det har gjort at logistikken i klatrepodden har gått opp. Vi har gjerne besøkt hverandre i pysjen for å skvise inn forberedelser i de sene nattetimene kvelden før vi mottar gjester i studio, forteller Marius og Runar.
– Hvor mye penger og ressurser har dere brukt for å få i gang Klatrepodden? – Vi har brukt en del penger på det. Etter lansering fikk vi tidlig bekreftet hypotesen om at det var interesse for konseptet. På grunn av gode tilbakemeldingene fra fjern og nær og overraskende lyttertall bestemte vi oss for å investere i en skikkelig lydrigg. Episodene er på opptil to timer, noe som betyr at lyd er viktig. Vi var forbauset over å se at 9 av 10 lyttere hørte hele episodene som gjerne er 90 minutter eller mer. Fremover kommer vi til å se på muligheter for å dekke noen kostnader og utvikle oss videre. Men, dette er ingen hastesak, fokus ligger på å produsere innhold (gode samtaler om klatring), presiserer Marius og Runar.
De poengterer at de har et ganske høyt whisky-budsjett på hver sending: – Altså, det er jo lettere å få praten i gang etter noen skarpe. Så det budsjettet har jo økt, sier Runar og Marius.
Undertegnede kan skrive under på at skravla går sin gang selv om det ikke er noe whisky involvert også.
– Hva er målet og budskapet med Klatrepodden?
– Vi ville bygge en plattform der man skal snakke om klatring og få folk ut på stein. Vi vil også lære mer om og formidle norsk klatrehistorie, for det er så mange spennende historier der ute som enten er glemt eller aldri har blitt fortalt i det offentlige rom, forteller Marius og Runar.
– Kjennskap til historiene gjør i hvert fall oss ofte mer takknemlig for de vertikale lekeplassene som vi har tilgang på. Det er også mer spennende å komme til et crag når man kjenner til historien, sier Marius og Runar.
De poengterer at de vil nå ut til alle klatrere: – Vi vil prate om klatring fra nybegynnernivå til et mer avansert nivå. Eksempelvis snakke om hvordan skal vi trene for å bli sterkere, eller hvordan komme seg ut og klatre på stein hvis man kun klatrer innendørs. Mange av treningsprinsippene og metodene som gjestene i klatrepodden forteller om er effektive uansett nivå, forteller Marius og Runar.
– Hvordan tenker dere Klatrepodden kan fungere til å rekruttere nye klatrere til sporten?
– Vi tror at Klatrepodden kan rekruttere nye klatrere gjennom inspirerende og morsomme historier om klatring og tema innen klatring. De fleste som hører på Klatrepodden er nok de som allerede driver med klatring. Men podcasten er lett å oppdage, enten på Spotify eller Apple podcast. Kommer vi høyt opp på ratingen i de respektive plattformene så vil det være lett for andre som ikke har hørt podcasten å finne den, og forhåpentligvis være nysgjerrig på å ta seg bryet å lytte på en episode, forteller Marius og Runar.
– Hvordan tenker dere Klatrepodden kan fungere til å bevare de eksisterende klatrerne?
– Vi tenker at de blir ekstra gira på å høre på oss, fordi vi har bra gjester med klatrehistorier som ikke er delt før eller som folk har gått glipp av fra tidligere utgaver av magasinet Klatring. Vi tror jo at klatrere lar seg inspirere av andres klatrehistorier. Kanskje ikke for å gjenskape det samme, men for å søke ut på egne eventyr. Om det er små turer til det lokale cragget for å topptaue, eller større ekspedisjoner med mange dager i storvegg, forteller Marius og Runar.
– Hva er planen fremover med Klatrepodden?
– Vi prøver å få spilt inn en del nå fremover, og blant annet skal de ha besøk av en kjendis som klatrer mye. Til høsten er det planlagt at det blir mer tema-episoder, forteller Runar og Marius.
– I tillegg kommer 2025 til å bli en milepæl, sier de nesten samstemt.
Hvorfor får jeg ikke svar på, men vi får bare vente og se til 2025.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder*
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.