Doping i Klatring

Klatresporten utvikler seg fra å være basert på rekreasjon og opplevelse til å bli prestasjonsbasert. Det er derfor betimelig å reflektere over bruk av prestasjonsfremmende midler (doping) i klatring og buldring.

Sist oppdatert: 16. april 2019 kl 12.00
Illustrasjon: Julie Gry Sveistrup
Illustrasjon: Julie Gry Sveistrup
Lesetid: 10 minutter

Doping kan være et ubehagelig tema og derfor ofte problematisert på et overfladisk plan. Dette gjelder også i klatresporten, muligens ettersom sporten er relativt ung og nesten uten unntak forskånet for negativ oppmerksomhet knyttet til doping. Ikke desto mindre er det naivt å tro at doping ikke allerede har sitt marked i klatring. For å erkjenne at doping sannsynligvis er en del av forklaringen på noe av klatresportens prestasjonstvikling er det grunn til å se nærmere på noen myter om doping og ofte fremsatte forklaringer på hvorfor doping ikke er et fenomen i klatring.

Arbeidskrav og effekt av dopingmiddel

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,

Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder*
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.

Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen