Magasinet Klatring og nettstedet norsk-klatring.no skriver om det norske klatrere er opptatt av. Nå er det korona-utbruddet. Viruset truer liv og helse over store deler av verden. Mange har høyere dødstall enn Norge, men også her er vi redde, og bekjemper smitte med stengte skoler, arbeidsplasser – og klatrevegger.
Noen mener at det vi skriver om korona – konsekvensene for klatrere, tiltakene for å begrense smitten og klatringen som fortsatt foregår – burde ligge åpen og gratis for alle. En slik gest kunne vært hyggelig i en vanskelig tid, men vi har vi ganske enkelt ikke råd. Abonnementsinntektene er det vi lever av, slik de fleste medier gjør, etter at Facebook og Google og ymse annonseblokkere tok knekken på forretningsmodellen der annonser finansierte journalistikk.
Andre har det selvsagt verre enn oss, men korona rammer også våre arbeidsplasser hardt. At klatresentere er stengt og klatreturer satt på vent, svekker rekrutteringen av mulige lesere. Annonseinntektene, som var beskjedne før korona-utbruddet, er mer eller mindre borte nå. Når noen poengterer at artikler på norsk-klatring.no er viktige, tar vi det som et kompliment og en inspirasjon. Vi mener det må være et argument for å kjøpe abonnement, ikke for at det vi jobber med og for skal være gratis. Listen over hva du får på kjøpet er lang – den inkluderer blant annet tilgang til alle utgavene av Klatring vi noensinne har gitt ut.
Skaff deg et abonnement, oppdag hvor mye bra innhold du får tilgang til og bidra til at det finnes en redaksjon som dekker Klatre-Norge i 2021. Det er også en dugnad det er verdt å delta i.