Planlagt gondol ved Kjøsnesfjorden i Jølster slaktes av lokale klatrere – og kommunen krever blant annet svar på om folk i det hele tatt kan gå ut av toppstasjonen.
UPOPULÆR PLAN VED POPULÆR KLATRERUTE: Den planlagte gondolbanen i Kjøsnesfjorden i Jølster skal gå like ved klatreruta Silkebrisen. Foto: Sigbjørn Veslegard/ Jostedalsbreen AS
Lesetid: 2 minutter
– Klatreruta har klassikerstatus. Klatringa er lett og fin, tilkomsten enkel og utsikten vestover mot Lundebreen er spektakulær. Mange nybegynnere har fått flotte opplevelser på egne sikringer her, både på egne turer og gjennom klatrekurs. Kommer det gondol opp til Tverrfjellet, vil magien bli borte for alltid.
Det sier klatrer og folkehøgskulelærer Kristoffer Günther Hansen i Sogndal til lokalavisa Firda.
Bakgrunnen er selskapet Jostedalsbreen AS sine planer om gondolbane fra Lunde i Kjøsnesfjorden og opp til Tverrfjellet ved Jostedalsbreen. Gondolen går like over en bratt og spektakulær tursti, og like over flere klatreruter – blant annet Silkebrisen (5+) som har fått klassikerstatus etter at den ble gått første gang i 2014.
– Kjøsnesfjorden er brukt mye av klatremiljøet i Sogndal de siste ti årene. Det ble tidlig bestemt at området skulle holdes fritt for faste installasjoner som bolter, for å holda plassen så urørt som mulig. Det er en eventyrplass for klatrere som vil ha det vilt og urørt, sier Günther Hansen.
Gondoltraseen er planlagt like ved grensen til nasjonalparken, og en annen klatrelegende som motsetter seg planene er tindevegleder Sigurd Felde:
– Først og fremst fordi inngrepene ødelegger relativt urørt natur, men også fordi det er i randsona til nasjonalparken. Det er jo derfor nasjonalparken i sin tid ble opprettet, for å ta vare på det ve har igjen av urørt natur. Mandatet til nasjonalparken som et verna område forvitrer, og det kan legge presedens for andre områder senere, sier Felde til Firda.
Formannskapet i Sunnfjord kommune har gitt planene tommel opp, men ikke før Jostedalsbreen AS har klargjort tre utfordringer: trafikale utfordringer, sikkerhetsopplegg ved eventuell evakuering av banen - og om folk i det hele tatt kan forlate toppstasjonen. Kommunedirektør Terje Heggheim stiller spørsmålet slik i lokalavisa Firda:
– Ei aktuell sammenligning er gondolbanen til Hoven i Stryn kommune. Der har det blitt populært å gå ut av toppstasjonen og ta turer innover fjellet. Men Jostedalsbreen er en isbre og en nasjonalpark. Skal gjestene få lov til å gå ut av stasjonen eller ikke?
Gondolbanen i Kjøsnesfjorden, som ifølge lokalavisa skal få det norsk-engelske navnet «Glacier Gondol» er beregnet å koste mellom 300 og 500 millioner kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.