Prosjektet skal foregå over tre år, og skal etter planen avsluttes i 2023.
Per nå markedsfører Høyt og Lavt med at de har det sikreste systemet for klatrepark og via ferrata for øyeblikket der de har bransjens første selvlukkende karabinkrok for Continousline, E-system.
I prosjektet DigiFerrata vil SINTEF på sin side vil være ansvarlig for utvikling av det digitale aspektet, mens Climb Norway AS skal jobbe mer konkret med brukeropplevelsen. Sammen skal de kombinere det de kan om klatring og digitalisering for å gi den beste opplevelsen på via ferrata.
Samarbeidspartnere er Climb Norway AS som er prosjekteier og initiativtaker, Explore Geiranger som lever av å tilby unike opplevelser og har allerede tilbud om klatrepark og via ferrata i Geiranger, SINTEF Manufacturing med solid kompetanse på produktutvikling og materialteknologi, og SINTEF Digital med sin kunnskap om digitalisering og elektroniske løsninger.
Målet er at de sammen skal utvikle en Digital Løpestige for via ferrata, der den digitale løpestigen skal bestå av tre ulike komponenter:
Fysisk infrastruktur for å hindre fall
Elektronisk infrastruktur for å skape lyssetting i anlegget og følge brukerens posisjon
En programvarepakke som muliggjør integrasjon mellom bruker og anlegg.
I prosjektbeskrivelsen står det at det er to trender som treffer prosjektet godt, og det er at det er en økende vekst i innendørs/utendørs klatreanlegg de siste årene, og Norges Klatreforbund er en av de idrettsforbundene som har vokst mest. I prosjektbeskrivelsen poengterer de også at markedet for digitale treningsapper er i stadig vekst.
Mads Bakken Iddberg er prosjektleder, og jobber til vanlig i SINTEF Manufacturing. Han poengterer at hovedmålet er å gi økt aktivitet i nærområdet til folk:
– Først og fremst vil vi satse på å utvikle dette i mer urbane strøk. Det kan for eksempel være i tilknytning til treningssenter, eksisterende aktivitetsparker og lignende. Vi tenker at dette konseptet ikke hører hjemme i høyfjellet, og det skal heller ikke være i konflikt med eksisterende klatrefelt, sier Iddberg som også er klatrer selv.
– Helt konkret, hvordan blir digital via ferrata?
– Prosjektet er helt i startfasen, så det er for tidlig å si noe mer om hvordan det endelige konseptet blir seende ut. Den overordnede ideen å koble sammen en ny infrastruktur knyttet til sikkerhet med elektronikk for å muliggjøre nye former for brukeropplevelser. Et mulig konsept er en lyshare, forteller Iddberg.
– Hva er en lyshare?
– Det er et følgelys som du kan følge, og du kan sammenligne det litt med Strava. Du kan for eksempel konkurrere med andre om hvor fort du klatrer via ferrataen basert på at du følger lysharen i et gitt tempo, sier Iddberg.
Sommeren 2021 ble lysharer et kjent fenomen på friidrettsbaner, der løperne kunne følge et lyssignal for å kunne holde et tidsskjema.
Iddberg poengterer at de jobber med å utvikle et HMS-system for dette, og ikke minst må installasjonen være vedlikeholdsrobust.
I prosjektbeskrivelsen står det at visjonen er et klatreanlegg hvor lys og sensorikk spiller en sentral rolle i opplevelsen du har som klatrer. Det står videre at ved oppstarten av prosjektet vil de fokusere tyngst på fallsikring samt hvordan man konseptuelt kan benytte seg av lys og sensorer for å skape en unik opplevelse.
– Kan dere bruke eksisterende klatreparker og via ferrata med dette nye konseptet?
– Nei, mest sannsynlig må vi bygge nye systemer som er tilpassa denne digitale løsningen, sier Iddberg.
Prosjektleder Mads Bakken Iddberg poengterer at de er i startfasen av prosjektet, og at de mest sannsynlig vil ha litt mer konkret informasjon over sommeren om hvordan det blir seende ut.
Vi har vært i kontakt med Runar Carlsen i Climb Norway AS, og han vil ikke kommentere saken i første omgang.