«Så bra at du mister sans og samling». Ja, i følge Mammut selv er utstyret de produserer så bra at de som bruker det får svekket dømmekraft. La oss håpe det bare er en talemåte.
Mammut er kjent for spesielle reklamekampanjer. Her et foto fra normalruta på Matterhorn via Hörnli Ridge. Klatrere satt ut 50 røde lys langs ruta. Foto: Robert Boesch
Lesetid: 4 minutter
Det som i hvert fall er sikkert er at enten du er alpinist, klatrer, syklist eller løper så har Mammut utstyr for det – og, ja, mye er av veldig bra kvalitet.
Om det er så bra at sansene dine sløves, får hver enkelt bedømme. Med en årlig omsetning på ca 80 millioner i Norge er de uansett en gigant å regne med.
Siden grunnleggelsen i 1862 har Mammut kjøpt opp selskaper med høy kompetanse og kvalitet. Eksempler er Toko, Raichle og for oss her hjemme; norske Ajungilak. Med det har de sikret seg nødvendig kompetanse for å utvikle noe av det råeste utstyret markedet kan tilby.
Bakgrunnen var at fjellklatringens oppblomstring på 1840-tallet medførte at høykvalitets fjelltau ble et eget produktsegment.
Historien startet med tau. Kasper Tanner etablerte taufabrikken sin i Dintikon, Sveits, etter en tid som lærling hos en taumaker. Kaspar tvinner og spenner tauene sine selv, og kvaliteten er upåklagelig. Bakgrunnen var at fjellklatringens oppblomstring på 1840-tallet medførte at høykvalitets fjelltau ble et eget produktsegment. Kaspar tar tak. For å indikere kvalitet blir en rød kontrolltråd lagt i tauene, endene forsegles og merkes med den velkjente mammuten.
Syv år tidligere, i 1855, blir selskapet G. R. Fuglesangs Sønner etablert her i Norge. Hovedvirksomheten er salg av bomull og stål til grossister og industri. I 1890 laget de den første patentbeskyttede soveposen, som vi bedre kjenner som Ajungilak, et navn de tok i 1980. Selskapet ble i 2001 ble solgt til Mammut. Ved oppkjøpet av Raichle i 2009 kunne den sveitsiske giganten også overta nærmere 100 års erfaring og kompetanse på utvikling og produksjon av støvler og sko. Skoene er de samme i dag, kun med ny logo, for de som skulle savne disse skoene.
De strakk strikken enda lengre ved å få karakteren til å søke sponsorer og ta kontakt med hardcore klatrere og alpinister for å få råd og tips.
Det var først i 1934 at selskapet tok i bruk Mammut som navn og med det logoen, som i første rekke ble introdusert som et tau – naturlig nok. Tau var kjernen i driften, og kompetansen kom til syne igjennom flere innovasjoner i tiden som fulgte: I 1952 ble det første bretauet av nylon produsert og i 1964 ble det første enkelttauet godkjent og UIAA-sertifisert. Fortsatt i dag representerer tau nøkkelvirksomheten i driften, og Mammut sier selv at det har formet hele selskapets historie.
Mammut er kjent for tøffe og catchy reklamekampanjer. En av de mest spesielle var i 2006, da de presenterer Mary Woodbridge på 85 år, som planlegger en bestigning av Everest med sin hund – Daisy. Bakgrunnen for innfallet skal være at hun kjøper seg en Mammutjakke for å holde seg varm og tørr, og med det får hun det for seg å bestige Everest, uten hjelp av sherpaer eller ved bruk av oksygen. Saken får stor publisitet og lager overskrifter rundt om i verden. Historien var en smart forkledd global markedsførings- og kryssmediekampanje – en såkalt mockumantary skapt av Mammut for å trekke oppmerksomhet mot det tekniske utstyret. De opprettet til og med en nettside – mary-woodbridge.co.uk – den man kunne lese journalutdrag og hvordan Mary trente for å forberede seg på bestigningen. De strakk strikken enda lengre ved å få karakteren til å søke sponsorer og ta kontakt med hardcore klatrere og alpinister for å få råd og tips.
– Vi valgte denne tilnærmingen for å nå kjernen av fjellklatrere og alpinister, som er vanskelig å nå ved å bruke konvensjonell annonsering, sier Michael Gyssler, sjefen bak pr-stuntet.
En artig og snedig markedsføringskampanje var det helt klart, men hvorvidt det kun ble en underholdende historie eller om det faktisk resulterte i økt markedsandel kan vi jo lure på. Men, de klarte i alle fall å bruke en gammel dame til å booste klatreutstyr til selv de tøffeste.
Mammutene er utdødd, men denne produsenten er en voksende gigant, som i likhet med det arktiske dyret er laget for å tåle både tøffe klima og varme klipper.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.