I 1818 var det en smed som smidde stegjern til alpesugne, rike engelskmenn i italienske Courmayeur. 200 år senere holder etterfølgerne hans i Grivel fortsatt på, dog i en litt større skala enn tidligere.
VINTER: Steve House klatrer mix ved Mont Blanc. Foto: Lorenzo Belfrond
Lesetid: 7 minutter
– Hvorfor er du på ferie i Chamonix? Det er jo på helt feil side av Mont Blanc!
Olivier Gobbi, administrerende direktør hos Grivel og italiener til fingerspissene, er raskt ute med å si hva han mener om ferievalget mitt. Med glimt i øyet leder han vei inn på et stort og fint møterom.
Jeg har vært så heldig å få et intervju med Grivel under sommerens alpeferie og befinner meg på deres fabrikk i Champagne i Aostadalen i Nord-Italia. Rommet har storslagen utsikt mot fine alpetopper, og på veggene henger det rustne stegjern, isøkser med treskaft og gamle ski. Et inspirerende møterom med andre ord.
–Det der er en rake, som egentlig ble brukt til jordbruk. Gobbi ser meg kikke med et spørrende blikk på en eldgam-mel rake som også henger på veggen.
– Den var viktig for produksjonen av de første stegjernene på 1800-tallet. Jordbruksutstyr ble nemlig tilpasset og brukt som materiale til klatreutstyr i fjellet.
Fra smie til klatrefabrikk
Grivels historie kan spores tilbake til 1818. Da begynte smeden som holdt til i Courmayeur å smi såkalte «grappettes», pigger som blir satt inn i skoene for å unngå å skli på isen, for noen engelskmenn som ville opp i Mont Blanc-massivet. Smeden het Grivel og var en av forfedrene til Olivier.
–Han syntes nok det var en litt pussig forespørsel. Det var ikke vanlig å klatre på fjelltopper på den tida. Courmayeur var et lite og primitivt sted, og folk var redde for fjellene. Men, engelskmennene kunne betale for seg og siden busin-essen var lønnsom, fortsatte han å produsere.
–Olivier kan familiehistorien sin godt, og forteller ivrig.
–I 1909 skjedde det et viktig skifte. Da kom nemlig den engelske ingeniøren og fjellentusiasten Oscar Eckenstein med ideen om stegjernet. Han dro heldigvis til den riktige sida, smiler Olivier lurt.
Eckenstein introduserte ideen for den daværende smeden i Grivel-familien, Henry. Han gikk med på å lage et par etter Eckensteins tegninger. Oppfinnelsen ble en stor suksess og allerede tre år senere ble det holdt en konkurranse for «cramponneurs» (crampon = stegjern
på fransk) der stil og teknikk var kriterier. Vinneren var Alphonse Chenoz. I 1929 ble stegjernet forbedret ved å sette på to horisontale pigger foran på tuppen, noe som gjorde det mye mer komfortabelt å klatre bratt is og snø. Det var Henrys sønn Laurent som fant på dette. Altså må han få noe av æren for at blant annet førstebestigningen av Nordveggen på Eiger ble realisert i 1938, for da ble det nemlig brukt slike stegjern.
Helt siden oppstarten i 1818 har Grivel vært en familiebedrift. På 1970-tallet gjennomgikk de en nedgangsperiode, men faren til Olivier, Gioachino Gobbi, fikk bedriften på fote igjen. Han tok over som daglig leder i 1982 og da var de syv ansatte. I dag er de 50.
–Nå har jeg tatt over som CEO (daglig leder) mens faren min er president. Moren min, Betta, er kommunikasjonsan-svarlig og søsteren min tar seg av alt som har med grafisk design å gjøre. Og sønnen min? Jo, han er buldrer han!Olivier ler og referer til sønnen på bare noen få år, som jeg så vidt har fått hilse på. På spørsmål om hvordan det er å drive en bedrift sammen som familie svarer Olivier at det selvfølgelig har hatt sine utfordringer.
–Nå fungerer det bra og vi samarbeider godt sammen. Akkurat da kommer en eldre herremann inn døra. Han
er høy og bredskuldret med svartgrått hår og skjegg, og presenterer seg smilende som faren til Olivier. Han ser ut som en Reinhold Messner i italiensk versjon. At Grivel er blitt en global aktør er mye Gioachino Gobbis fortjeneste. Det var etter at han tok over at bedriften begynte å fokusere strategisk på utenlandske markeder og i dag eksporterer de til rundt 40 land.
– Det største markedet vårt er faktisk Japan. Deretter kommer USA, Tyskland, Frankrike og Storbritannia. Chile er det siste landet vi har begynt å eksportere til, forklarer Olivier.
Produksjon etter hva de er best på
Grivel er kanskje mest kjent for stegjern og isøkser, og det var også det de startet med. Men de har også mye annet på repertoaret og i dag produserer de klatrehjelmer, seler og sikringsutstyr, bager og sekker. Det nyeste på markedet er staver og sekker til trailrunning som de har fått mye skryt for.
– Vårt hovedfokus har alltid vært stegjern og isøkser. Det var et bevisst valg av min far å fokusere på det vi er best på, og dermed kommer vi til å holde oss til utstyrsproduksjon for klatring og fjellsport. Det har selvfølgelig sine utfordringer at vi ikke ekspanderer med klær eller sko som mange andre gjør i bransjen, men det er et valg vi har tatt. Vi er et relativt lite selskap og det gir oss én fordel, nemlig fleksibilitet. Vi har ulike strategier for ulike land og det tror jeg er lettere å få til for et mindre selskap.
Per dags dato er de de eneste som fortsatt produserer isøkser med treskaft og det er denne varianten med gullhode som brukes som pris under den årlige utdelingen av Piolet d’Or i Chamonix. Grivel vant også selv en pris i år, nemlig Adi Compasso d’Oro, for best design av karabineren «Twin Gate Connector». Den kommer i ulike varianter og fås kjøpt i Norge.
På omvisning rundt i fabrikken forklarer Olivier om hvordan isøkser, stegjern og karabinere blir produsert og testet. Vi passerer kasser med diverse klatreutstyr klare for sending til Japan og USA, og maskiner som Grivel selv har designet. Videre forteller Olivier om forretningsfilosofien som har blitt ekstra spisset de siste årene.
– I 2018 har vi 200-årsjubileum og det har gjort at vi har villet tydeliggjøre hvem vi er, og det vi står for. Fundamentet til Grivel er tre hovedverdier: Ansvarlig innovasjon forankret i tradisjon, kvalitet basert på erfaring og bærekraftig produksjon. Å være innova-tive og teste ut nye, bedre løsninger for ut-styr i fjellet er et selvsagt mål i vår bransje men det er essensielt at dette gjøres på, en ansvarlig måte. For eksempel er ikke vårt mål å produsere det absolutt letteste utstyret men lettest mulig utstyr.
–Olivier gestikulerer engasjert, mens han går gjennom gangene og jeg har trøbbel med å holde følge.
–Produktene våre er av best mulig kvalitet og testet av fjellfolk i fjellet, og vi gjør vårt ytterste for å produsere på en miljøvennlig og bærekraftig måte. Vis-ste du at hele taket er dekket med solcellepanel?
Framtidsvisjon
Tilbake på det fine møterommet viser Olivier frem de splitter nye produktene som skal ut på markedet i den nære fremtid. Dette har han spart til slutt, og nå fryder han seg over hvordan både jeg og min fotograf sperrer opp øynene over det vi får servert framfor oss. Hjelm, skisekk, isklatreøkser, karabinere – det er rett og slett mye å glede seg til! På spørsmål om Grivels framtidsvisjon svarer Olivier at det er å alltid kunne fortsette arbeidet med å produsere kvalitet og innovativt.
–Det er en utfordring å prøve å forutse hva som er bærekraftig i det lange løp, og det er det vi jobber mot. En mer kortsiktig visjon er at det unike ved Grivel er tydelig og klart for kundene vi vil nå. Dette jobber vi nå med ved å fronte historien vår, verdier osv fram til jubileet i 2018.
–Blir det skikkelig fest da? spør jeg med et håp å få noen detaljer.
–Vi får se, smiler Olivier lurt.
–Det får tiden vise.
Jeg takker for meg, men før jeg går må jeg love å ta ferien på den riktige sida av fjellet neste gang.
GRIVEL
Oppstart: 1818
Administrerende direktør: Olivier Gobbi
President: Gioachino Gobbi
Antall årsverk: Ca 50
Omsetning: €10 millioner i 2015
Beliggenhet: Courmayeur i Italia
Importør: 7 Blåner
Produkter: Er mest kjent for isøkser og stegjern men produserer også vanlig klatreutstyr som sekker, hjelmer og løpeutstyr
Aktuell med: 200-årsjubileum i 2018
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.