Houdini med ny butikk i Oslo

Et av klatrebransjens mest miljøfokuserte produsenter har nå åpnet brand store

Sist oppdatert: 11. desember 2016 kl 11.28
Åpning av Houdini Hub. Fra venstre: Josef Nyström, Eva Karlsson (Ceo i Houdini Sportswear), og Peter Gigris, senior designer hos Snøhetta.
Åpning av Houdini Hub. Fra venstre: Josef Nyström, Eva Karlsson (Ceo i Houdini Sportswear), og Peter Gigris, senior designer hos Snøhetta.
Lesetid: 2 minutter

– Ja det er en permanent butikk og vi håper selvfølgelig at den har kommet for å bli, sier Houdinis Josef Nyström til norsk-klatring.no.

Det er det svært anerkjente arkitektbyrået Snøhetta som har stått for utformingen av rommet, og som Houdini har samarbeidet tett med.
– Startskuddet på prosessen var en stor workshop sammen med dem, hvor vi arbeidet med hvordan essensen i Houdini og vårt prosjekt kan materialiseres og kommuniseres. Så har vi gjennom høsten jobbet sammen på daglig basis i prosessen hvor Snøhetta har tegnet butikken og tatt inn flinke fagfolk til å gjennomføre vår drøm om en fysisk plattform i Oslo. 

Les også: Utbryteren Houdini fokuserer på bærekraft

– Vi kaller den vår «Hub» siden det er en butikk, men også et knytepunkt og utganspunkt for alle våre prosjekt som ikke rommes i begrepet butikk eller brand store.

Dette er det første del i Houdinis samarbeid med Snøhetta, og neste steg er å gå vi videre med å videreutvikle allerede eksisterende butikker i Sverige.
– Annen kommunikasjon vi gjør selv og gjennom alle våre forhandlere vil også være en del av denne utviklingen. 

– Er du fornøyd med resultatet?
– Jeg er sjukt happy! Det ferdige resultatet har blitt akkurat så vilt som vi har drømt om. Det er noe med stemningen som innefant seg fra første sekund som jeg ikke har kjent på i noen annen butikk som jeg har vært i. Jeg håper det er en følelse som alle kan få når de kommer inn! 

I pressemeldingen ifm åpninger sier Houdini: «Som i Sverige vil Oslo Houdini Hub forsette å bygge på fellesområdene – en slags handelsarena – for å kunne vise sitt fulle utvalg av tekniske og bærekraftige plagg, så vel som å kommunisere og tilby sine unike Re-prosjekt; Rental, Reuse, Repair og Recycle. En enkel måte å nærme seg visjonen “maximum experiences, zero impact, and beyond” på.»

Houdini er sammen med Patagonia pionerer på en helhetlig og bærekraftig forretningsmodell. De har stått i bresjen for både pant og raparasjon av klærne sine. Om plagget ikke enkelt kan resirkuleres, fokuserer de på å lage plagg som varer lengst mulig, og tar avstand fra forbruksfokuset (bruk og kast= som har rådet innen det meste av industri i mange tiår. 

Butikken kan besøkes i Hegdehausveien 34, på Majorstuen i Oslo. 

Les også: Kle deg i bærekraft

Publisert 11. desember 2016 kl 11.28
Sist oppdatert 11. desember 2016 kl 11.28

Relaterte artikler

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen