Kle deg i bærekraft

Klesmerket Patagonia oppfordrer deg til å handle færre plagg – og være med å redde verden.

Sist oppdatert: 17. november 2014 kl 14.51
Utsnitt av Patagonias berømte annonse fra 2011.
Utsnitt av Patagonias berømte annonse fra 2011.
Lesetid: 4 minutter

Patagonia

Patagonias grunnlegger Yvon Chouinard har alltid gjort ting annerledes. Hans alternative markedsføring, gode vilkår for ansatte og miljøbevisste profil har blitt en solskinnshistorie i en kald bransje. Flere av Chouinards ideer har også blitt et forbilde for tunge selskaper som Wal-Mart, Levis og Nike.

Mange har hørt om Black Diamond, det Utah-baserte selskapet som produserer klatreutstyr av beste kvalitet. Det færre vet er at firmaet før hette Chouinard Equipment, og ble startet av amerikaneren Yvon Chouinard. Mange har også hørt om Patagonia, klesprodusenten fra Ventura i California. Dette var Chouinards neste barn; klær med fokus på bærekraft og kvalitet.

I forbindelse med utstillingen Lev Vel på DogA, Norsk Design og Arkitektursenter, er Patagonia en av bedriftene som er trukket inn. Utstillingen retter søkelyset på miljøvennlige produkter, både historisk og faglig. Hvordan kan vi leve i balanse med naturen, slik at vi gir tilbake like mye som vi tar ut? Dette er også Patagonias filosofi. Chouinard så tidlig i hvilken retning verden gikk, og ønsket å bryte trenden.

DogA inviterte direktøren for Patagonia Philosophy, Vincent Stanley, til Oslo for å holde foredrag. Stanley er medforfatter av boken The Responsible Company i samarbeid med sin onkel Yvon Chouinard. Han var med å utvikle Footprint Chronicles, selskapets interaktive nettside som viser produktenes miljø- og samfunnsmessige påvirkning.

vincentstanley
vincentstanley

Stanley snakket om Patagonias fantastiske fokus på resirkulering og gikk igjennom alle deler av produktsyklusen. Firmaet er svært opptatt av hvor og hvordan stoffene er laget, de bruker for eksempel kun økologisk bomull. Dette blant annet fordi prosesseringen av vanlig bomull slipper ut svært mye miljøgifter.

– Det var ikke lett å få arbeiderne med på at dette var en riktig avgjørelse. Vi løste det ved å shippe alle sammen i busser ut på ulike gårder slik at de fikk se hva som foregikk. Da gikk overgangen til organisk produksjon svært lett, slår Stanley fast.

Produksjonen av gåsedunen ble gjennomgått, og firmaet bruker kun dun som er produsert på gårder som behandler gjessene skikkelig.

– Vi ville ikke at våre produkter skulle bestå av dun fra pinede dyr. Vi vet jo hvordan mange produsenter tvinger maten ned halsen på dyret, og napper dem for dun – begge deler under store smerter.

Transport er også noe firmaet har gått igjennom, og på mitt spørsmål om hvor miljømessig riktig det var å produsere i Kina, kunne Stanley kvittere at båttransporten fra Kina til USA forurenser lite.

– Det utgjør bare 2% av plaggets totale miljøbelastning. Det er mye mer forurensende med trailertransport, og om plagget transporteres på veier, forurenser turen fra kaia i California, til forbrukeren mer enn hele båtturen fra Kina.

Patagonia oppfordrer til å resirkulere alt tøy. Om jakka er utslitt ber de deg sende den tilbake, slik at de kan bruke stoffet på nytt. Det gjelder også bomull.

– Om plagget er skadet, send det inn så får du det reparert. Om det ikke lar seg reparere, sender vi deg et nytt plagg, uten spørsmål.

Selv har jeg en Patagoniajakke som jeg var uheldig å få en rift i. Med en av lederne i firmaet foran meg, benytter jeg anledningen til å spørre hva jeg skulle gjøre.

– Lapp den, kommer det umiddelbart fra Stanley.

– Og om jeg ikke har det som trengs?

– Send en mail til oss, så får du det du trenger i posten.

Vi anbefaler å se utstillingen på DogA i Oslo. Den er åpen ut november. Les mer på DogAs nettsider her.

Les mer om Stanley og Patagonia i Klatring 125, som er i salg i februar.

dont buy
dont buy

«Dont buy his jacket». Slik lød den store overskriften på annonsen som var satt inn i New York Times. Året var 2011, og den sto på trykk bare en gang. Allikevel skapte den stor oppmerksomhet rundt selskapet som rykket den inn, og ikke minst budskapet. Reklameteksten forklarte at verden nå bruker mer enn den gir tilbake til kloden – og at Patagonia ikke vil være et slikt selskap. Tvert i mot; vi burde kjøpe mindre, reparere klærne og resirkulere dem til slutt. Patagonia på sin side skulle lage klær av høy kvalitet, og av miljøvennlige materialer, slik at livsløpet var lengre og hele produktkjeden var tatt i betraktning. Annonsen sto på trykk på Black Friday – dagen da alle amerikanere går mann av huse for å handle.

Publisert 17. november 2014 kl 14.51
Sist oppdatert 17. november 2014 kl 14.51

Relaterte artikler

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen