En erfaren klatrer er på et klatrefelt med en gruppe nybegynnere. Der har han ledet opp en rute, og rigget opp en standplass. Han kobler inn taubremsen i «guide-modus» og sikrer den første av nybegynnerne opp. På toppen bestemmer sikreren seg for å trene på å fire ned klatreren med bremsen fortsatt i guide-modus. Han vet hvordan det gjøres, men har ikke trent på det før. Sikreren kobler en slynge i det lille hullet i taubremsen og trekker til. Bremsen åpnes helt, og før sikreren klarer å reagere har klatreren falt 10 meter. Han treffer et sva og går deretter i bakken. Klatreren blir kraftig forslått og ender på sykehus.
Les også: Livreddende førstehjelp på tur
Når man klatrer flertaulengders ruter er det mye å passe på, og det er flott å kunne la utstyret ta over noe av jobben. Det finnes mange taubremser med såkalt guide-modus på markedet. Disse bremsene kan brukes både som en vanlig, passiv hylsebrems, i sentralløkken – og som en aktiv taubrems, med automatisk låsefunksjon, hengene direkte i en utlignet standplass. Brukt i guide-modus tillater disse bremsene sikreren å spise litt, eller å ta på seg en jakke eller andre ting mens de sikrer. Men her gjelder samme regel som ved bruk av alt annet klatreutstyr – man må vite hvordan utstyret virker, og ha trent på alle deler av bruken av det før det er trygt å bruke det på tur.
La oss ta en titt på hva man må passe på: Ingen aktive taubremser er selvlåsende med så stor pålitelighet at du kan slippe bremsetauet. Bremsetauet må alltid sikres med en hånd, en stoppknute, eller på andre måter.
Dersom tauet tres feil vei låser ikke taubremsen, og siden klatrerens tau og bremsetauet er parallelle er det ikke sikkert at det hjelper å holde på bremsetauet hvis andremann faller.
En taubrems i guide-modus låser helt statisk. Det betyr at den eneste dynamikken ved et fall kommer fra tauet, og at man derfor alltid bør ha et stramt tau for å forhindre sjokkbelastning av standplass. Husk at desto nærmere andremann er til standplass, desto mindre dynamikk vil tauet kunne gi ved et fall.
Ettersom det er en fare for sjokkbelastning av standplass er det viktig å koble bremsen i et utliknet sentralpunkt, og ikke bare i en sikring. Det regnes f.eks. ikke som trygt å ha bremsen hengene i én borrebolt.
Når man sikrer to klatrere på hvert sitt tau, og man har traversert de siste meterne til standplass, kan det oppstå en farlig situasjon. Hvis den øverste av de to klatrerne faller etter å ha passert siste mellomforankring, vil tauene trekkes hver sin vei i bremsen. Når dette skjer vil kun ett av de to tauene være låst! Man unngår denne situasjonen ved å ha siste mellomforankring på traversen så nærme standplass som mulig, eller ved å la den øverste av de følgende klatrerne vente, slik at de passerer traversen sammen.
Det å kontrollert slippe ut tau under belastning kan være komplisert med aktive taubremser, og du må vite hvordan du gjør det med den modellen du har. Når du åpner en taubrems i guide-modus vil mange av dem åpne seg helt. Det er derfor viktig at man ikke gjør dette uten å ha sikret bremsetauet på en annen måte først, for eksempel med en HMS-knute koblet i sentralløkken.
Det er i tillegg noen ting som påvirker hvor jevnt det føles å ta inn og slippe ut tau på en taubrems i guide-modus:
Det beste er å legge karabineren som tauet løper over slik at det går over ryggen på denne.
Karabineren anbefales av de fleste å ha et rundt tverrsnitt.
Lettvektskarabinere med I-profil bremser hardere, men det er i utgangspunktet ikke nødvendig og vil gi en rykkete utfiring som er enda vanskeligere å kontrollere.
Tauets tykkelse har så klart mye å si, desto tykkere tau, desto tregere går det gjennom bremsen.
Pass på at tauet ikke er tynnere enn produsenten anbefaler. Tynne tau kan resultere i at bremsen ikke låser, eller at de krysser seg selv og kiler seg fast inne i bremsen.
Desto eldre tauet er, desto bedre låser det. Helt nye, glatte tau kan være vanskelige å kontrollere.
En gjennomgang av NKFs ulykkesdatabase viser tydelig at ulykker der taubremsen er involvert, nesten utelukkende er forårsaket av menneskelig svikt.
Les bruksanvisningen og tren med taubremsen før du tar den med på tur. Tren også på nedfiring med bremsen i guide-modus.
Og aller viktigst;
Hold på bremsetauet. Alltid!