Slik skjer ulykker med autobelay

Autobelay i klatresentere skal gjøre at du kan klatre helt sikkert. Likevel skjer det stadig ulykker. Les denne artikkelen før neste økt i inneveggen.

Sist oppdatert: 16. mars 2021 kl 21.34
Dette dekselet falt av da True Blue-maskinen fikk et smell i veggen under fall. Det falt av og kunne godt ha truffet klatrere der nede. Foto: Leiv Aspelund
Dette dekselet falt av da True Blue-maskinen fikk et smell i veggen under fall. Det falt av og kunne godt ha truffet klatrere der nede. Foto: Leiv Aspelund
Lesetid: 7 minutter

Autobelayer har i de siste årene dukket opp i flere og flere klatresentere rundt om i landet. Selv om de kan oppleves psykende ved første møte, har veldig mange klatrere etterhvert blitt fortrolige med dem.

Litt for fortrolige kanskje, med tanke på de relativt mange og oppsiktsvekkende ulykkene og nestenulykkene som har hendt.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,

Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder*
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.

Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse

Relaterte artikler

annonse

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen